Konserwatywna i rewizjonistyczna powieść graficzna – Narodziny świata w 20 obrazach 1864-1914

Narodziny świata w 20 obrazach 1864-1914

Jedną z interesujących (od strony konserwatywnej i rewizjonistycznej treści, a także od strony szaty graficznej) pozycji sprzedawanych na pierwszych Targach Książki Prawicowej była 50 stronicowa powieść graficzna „Narodziny świata w 20 obrazach. 1864-1914”. Wydany przez wydawnictwo Klinika Języka album został oparty na scenariuszy znanego blogera Gabriela Maciejewskiego i narysowany przez Tomasza Bereźnickiego.

Jak deklaruje wydawca misją „albumu jest propagowanie wiedzy o historii najnowszej, w taki sposób, by nikt nie poczuł się zawiedziony, zmęczony czy znudzony. Właśnie dlatego autor znajdujących się w tym albumie rysunków, Tomasz Bereźnicki sięgnął do wzorów, które śmiało można nazwać tradycyjnymi i nowoczesnymi jednocześnie”. W Albumie znajduje się „dwadzieścia plansz naśladujących japońskie drzeworyty z przełomów XIX i XX wieku, na których historia – jawna i tajna – ukazana jest bez perspektywy. Wszystko dzieje się w jednym wymiarze, bo wszystko jest tak samo ważne” i pozwala „zrozumieć sens wypadków, które doprowadziły do wybuchu I wojny światowej. Więcej nawet, to co oficjalna historia ukrywa” wydawca podkreśla i akcentuje, „wybijając wydarzenia pozornie błahe w planach bliższych, nieco na uboczu pozostawiają te, o których przeczytać można w podręcznikach”.

Graficzna forma albumu („japońskie drzeworyty, syntetyczne ilustracje opatrzone zwięzłym komentarzem”). mieszcząca „się w starej, dalekowschodniej tradycji i licząca sobie nieco ponad 100 lat” wydała się wydawcom „idealnym narzędziem do przekazania ważnych, nieeksponowanych zbyt szeroko treści” – kulisów „polityki Francji wobec Kościoła”, próby „zniszczenia Austro Węgier”, brytyjskich zbrojeń i niemieckiej propagandy przeplecionej „z polskimi dążeniami do niepodległości”.

Zaletą albumu jest ukazanie tego jak interesy gospodarcze determinowały wydarzenia i prądy intelektualne też oddziaływające na wydarzenia, te znane, i te skrzętnie skrywane (od roli Wielkiej Brytanii, przez wykorzystywanie przez władze francuskie terrorystów anarchistów do realizacji swojej polityki, aż do zbrodni kolonialnych, modernizacji Japonnii, czy roli Piłsudskiego i Dmowskiego w historii najnowszej).

Oczywiście praca z racji na swoją formę nie aspiruje do dawania odpowiedzi, ale za to doskonale rozbudza ciekawość, wskazuje jakie tropy mogą okazać się niezwykle ciekawe i zaskakujące.

Jan Bodakowski

O ciekawych publikacjach pisaliśmy w
Patriotyczny komiks o Józefie Franczaku. Ostatnim partyzancie, zabitym przez komunistów dopiero w 1963 roku

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here