Polsat masakruje TVN i TVP. Są wyniki raportu z czasu kampanii wyborczej

Zygmunt Solorz/fot. PAP/Marek Górczycki
Zygmunt Solorz/fot. PAP/Marek Górczycki

III RP to kraj, w którym prywatna stacja jest rzetelniejsza i uczciwsza, niż utrzymywana z naszych podatków pod przymusem telewizja „publiczna”. Z raportu Press Service na zlecenie Wirtualnej Polski wynika, że „najbardziej wyważony materiał z podsumowaniem kampanii do europarlamentu wyemitowały »”Wydarzenia«”. – Wspomniano w nim o działaniach wszystkich komitetów ogólnopolskich, nie wartościując żadnego z nich – zaznaczono.

Wyniki są jednoznaczne. Fakty TVN mają emocjonalne nastawienie do PiS. TVP broni partii rządzącej przed atakami opozycji i innych mediów. Najkorzystniej wypadają materiały i serwisy kierowanego przez Dorotę Gawryluk Polsatu, bo jego dziennikarze zachowują obiektywizm – informuje wp.pl na podstawie wyników raportu Press Service.

Badanie objęło 1077 materiałów z „Wydarzeń” Polsatu, „Faktów” TVN i „Wiadomości” TVP oraz publicystycznych programów „Wydarzenia i Opinie” Polsatu, „Faktów po Faktach” TVN i „Gościa Wiadomości” TVP.

Najważniejsze tematy w analizowanym okresie to strajk nauczycieli, rocznica przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, wykład Donalda Tuska na Uniwersytecie Warszawskim, Marsz Suwerenności, kwestia Ustawy 447, film braci Sekielskich, powodzie i kampania do Parlamentu Europejskiego

Wszystkie stacje najwięcej mówiły o Prawie i Sprawiedliwości. Nieco mniej o Koalicji Europejskiej. Na trzecim miejscu była Wiosna. Raport zwraca uwagę, że „Wydarzenia” Polsatu częściej niż konkurencja wspominały o komitetach spoza tzw. wielkiej dwójki, czyli PiS i Koalicji Europejskiej. Dziennikarze „Wydarzeń” w 11 materiałach informowali m.in. o komitecie Kukiz’15. W „Faktach” i „Wydarzeniach” wyemitowano po 4 informacje dotyczące tego ugrupowania – oceniają autorzy raportu.

Podkreślono, że w „Wiadomościach” komitet PiS „był traktowany z bardzo dużą przychylnością, a komitet Koalicji Europejskiej prezentowano w zasadzie tylko w złym świetle”. – Autorzy materiałów TVP wspierali PiS i krytykowali opozycję. Często były to nawet działania prewencyjne, w których dziennikarze bronili polityków PiS jeszcze przed jakimkolwiek atakiem – zauważono.

W Faktach TVN w dużej części materiałów można było dostrzec emocjonalne nastawienie autora do ugrupowania rządzącego. Zwykle nie była to jawna krytyka, ale wspomnienie niedociągnięć PiS. W stosunku do pozostałych komitetów dziennikarze TVN wykazywali się większą bezstronnością. W analizowanym okresie 55 zbadanych przez Press Service materiałów Faktów uznano za neutralne wobec PiS, natomiast 46 za nieprzychylne – zaznaczono.

Z kolei ostatni dzień kampanii wyborczej w TVP „brzmiał jak reklama przygotowana przez zespół PR ugrupowania rządzącego”. Najbardziej wyważony materiał przygotowały „Wydarzenia” Polsatu. Wspomniano w nim o działaniach wszystkich komitetów ogólnopolskich, nie wartościując żadnego z nich.

W programach publicystycznych również wygrywa Polsat. W „Wydarzeniach i Opiniach” liczba gości z PiS i KE była na podobnym poziomie. Dziennikarze zadawali merytoryczne pytania i nie sugerowali odpowiedzi.

W „Faktach po Faktach” odnotowano w trzech przypadkach nieprzychylne nastawienie do zaproszonych gości z komitetu PiS. Z kolei prowadzący program „Gość Wiadomości” mieli jasne nastawienie do przedstawicieli ugrupowań.

Źródło: wp.pl